Monday, March 29, 2010

kisah...sebuah....?


mansurah...
sesiapa sj y mnjejak kaki ke sini pasti takkan lupa kenangan2 indah tika berada di jazirah al ward ini...
bumi y kaya dgn sayur sayuran...
hmm..juga kaya dgn bahan2 y kaya dgn pelbagai vitamin untuk tumbuhan..bersepah2 atas jalan..bahkan masa nak mghadapi jalan ke kuliyah banat pun kita pasti akan terserempak dgn bahan2 mentah ni..huhu..
kat malaysia takde semua ni..kalau ada pun jarang2 sekali..
najis2 himar kuda dan baghal merata2 di atas jalan ..kata org,kalau tertengok najis,hafalan kita makin kurang..hmm..apa lah nasib kami..nak buat mcmn..tak kan nak tutup mata masa ke kuliyah..haha..teringat pasal tutup2 mata ni..
satu,ana baru balik dari kuliyah..tu lah..ada bagus nya jg iklan jalan raya kat malaysia nuh.."tgk kiri tgk kanan tgk kiri,jom kita melintas"..
hmm..oleh kerana nak cpt dan tak ambik kisah keadaan sekeliling,ana pun lintas je jalan dgn hati gembira..mujur tiba2 terasa hati nak toleh ke sebelah kiri..masa tu hanya tgk belah kanan je..tiba2....
Allah..mujur sempat elak..kalau tak..bercium la dgn kuda...
adeh..apa pun,bkn sekadar kuda..himar pun ana langgar...
ntahla..nak kata manis,ye jg..nak kata pahit pun ye jg...
tp...inilah cerita2 pengalaman zmn muda atau zmn menuntut ilmu kita y perlu kita ceritakan pd anak2 kita ms depan..
cerita2 klakar dan y plg penting..ceritakan lah pd mereka kisah2 semangat kita dlm menempuh pelbagai ranjau dan rintangan di bumi mesir ini..

depan rumah ana ada hadiqah atfal(taman kanak2)..
kat mesir ni,kalau nak masuk taman diorang kita kena charge..
tp tak la mahal sgt..cumanya pelik la..
sebab kat malaysia free je kan..
hmm..ana bukan nak cerita ttg taman ni..
cuma nak cerita apa y ana lihat tiap ptg ms ana "beristirehat" kat taman tu..

mcm2 ragam manusia kat situ..ada suami isteri y bw anak2..ada budak2 y bermain..ada ammu2(pakcik2) y berehat krn letih(mgkin rehat jap sblm balik umah),tak kurg jg anak2 remaja y melepakkan diri mereka kat taman tu...
dan...
ada kalanya jg...ana terpandang segolongan kanak2 y mencari2 rezeki di bwh timbunan sampah...
terfikir sejenak di hati..
bagaimana nasib anak2 islam zmn akan dtg...
di mana kita sebagai golongan terpelajar dlm mncari penyelesaian dlm membantu mereka..
adakah sekadar kita biarkan mereka dgn hidup mereka dan kita terus dgn kejayaan khayalan dunia kita...

"Allahumma zawwijna zaujan solihan wa jaalnalahu zaujatan solihatan lillahirobbil Alamin"

doa y sering ana pohon pd tuhan...
kerana dari sebuah bait muslim yang baik itu adalah punca tercipta sebuah masyarakat islam y terbaik...

mgkin kali ni coretan ana agak berkait2..tanpa tajuk y khusus...sekadar nasihat untuk diri yang dhoif dan teman2 yang membaca..

hmm..agaknya..ini sahaja buat kali ini nukilan kasih ana untuk teman2..
semoga kita semua mendapat limpah hidayah dari yang maha Penyayang...amin..

imansyahadah

4 comments:

Allah tuhanku islam agamaku said...

salam...untuk bahan bacaan santai.."kher2 saja" bak kata syeikh nuruddin:)

aljauhary said...

Assalamualaikum tuan tanah dan ahli baitnya..
Wahh.. Entri kali betul2 menjiwai kehidupan sebenar mahasiswa di mansurah dg liku2 hidup perjalanan ke kuliah dan sekitarnya..
dalam tulisan ini ana ada terbaca perkataan "mujur"..
boleh difinisikan sedikit tentang perkataan tu tak ustazah??
Maklumlah.. nak perbanyakkan tatabahasa.. jadi nk tau la sikit tentang perkataan tu..
Satu lagi, mcm mn kuda yg sebesar2 tu xboleh nampak.. ni mesti ada sesuatu yg difikirkan hingga tumpuan melayang hingga ke malaysia..
Kesian kuda tu kene langgar dg ustazah..
kuda tu jantan atau betina????
jawab jangan tak jawab..

Allah tuhanku islam agamaku said...

waalaikumussalam ...

Allah tuhanku islam agamaku said...

al jauhary...

uit..bnyk nye soalan..mcm ujian lisan memandu plk..hehe..

apa pun,syukran atas komen2 ust kat cerita ana ni..

straight kpg hadaf ana untuk mjwb soaln2 ust...

soalan prtama:

pkataan mujur tu kan bhs malaysia..
cuma ana tak pasti knp ust tnya..
mgkin cara ana guna pkataan tu kot smpai ust blh nak tnya pasal pkataan tu..
lg pula..ana guna loghat "pantai timur ckt2 dlm cerita ana ni..
al maklumla..ex-student kusza..

hehe..acu try tanyo oghe klate..kot2 la demo pehe..hi2

soalan kedua:

kuda??
laki ke pempuan eh?
jate ko tino?
kawe dop knal la ustaz...
maaf deh..

soalan ketiga:

kalau tnya soalan ni..
hmmsepanjg hari kena berfikir..lgpun sunnah rasulullah..
cuma isi kandungn fikiran kita berbeza..

memg pun ms tu..teringt kat umah..dlm fikiran ni nak balik je ..
al maklumla.."rumahku syurga ku"
baru je tggal kan ruma pg kuliyah pagi tu..dah mula rindu..:)
moga kite semua bertemu di jannah y abadi..