Tuesday, March 30, 2010

anak2 ku syg...


saat meniti hari2 ...

di tinggal sepi..ahli bet semua kluar mmbawa haluan masing2... terusik rasa jiwa ini teringt kenangn lalu...kenangn y hanya tggal kenangn bg ana tp tidak pd mereka y pnh wujud dlm kenangn ini...(menitis air mata mengenang kembali)...

ana tak pandai sgt nak bercerita..tp..sekadar iktibar bg kita y bergelar..insan...

ketika itu umur ana baru mncecah 21 thn...
kebetulan..masa tu belum terjwb lg sama ada ana ni layak atau tidak untuk ke mesir...
(maknanya mak dan abah bagi ke tak ke mesir..)
ana di tawar mnjadi guru ganti di sebuah sekolah..y agak tidak jauh dr pusat bandar..

di ringkaskan cerita..

dalam klas2 ya ana ngajar..darjah 3,4 dan 5...

ana:"sape2 y tak sekolah agama,sila agkat tgn..jgn takut,ustazah bkn nak marah,cuma tanya je"sambil ana tersenyum melihat mereka2 agkat tgn..

ana:"sape2 yang nak belajar dgn ustzh blh tggu lpas klas ni..sebelum balik sekolah...
ustzh tggu kamu semu kat kantin ye..tp syarat nye,y sekolah agama ptg,kena pg sekolah..ini untuk y tak sekolah ptg je tau"

kringgg...
selesai waktu pembelajaran..
dr jauh klihatan 5,6 org plajar y mannti penuh sabar..
pandangn seorg guru(ana)..ana tahu..mereka2 ni anak2 org susah...

hari demi hari bertambah anak2 murid bg "kelas tambahan" ana ni..
ana tak peduli..apa guru lain nak kata..asalkan ana dpt buat sesuatu bg mereka2 y memerlukan ini..

di pendekkan cerita...

ana bersuai knal dgn mereka2 y hadir klas ana..wpun di kantin sek..ana tetap berpuas hati dgn kehadiran mereka..
termasuk ada anak murid y nakal dlm klas..die tetap dtg..

nak tahu?
antara kisah anak2 kcil ini...bila ana soal..knp tak ke sekolah?
jwpn y d beri:"ustzh...mak kata,kalau sy ke sekolah ptg,nnti duit byr sewa rumah takde..mak keje kilang je.."
y lain pula:"ayah sy masuk pnjara...ptg2 sy kena ambik mak kat kilang.adik kecik lg..sy kena jaga.."
tika sy mndgr luahan2 anak2 kcil y tak mengerti apa itu...rasa sebak penuh di dada ni..
tp,untuk mjaga hati mereka spy tetap tabah,ana tahan kan jiwa ni dlm terus mndgr kisah2 hdup mereka..

Allah..apalah bezanya dan apalah besar sgt ujian kita y sudah berakal ini di bnding anak2 y masih kecil ini....
tuhan...rasa rendah diri ini berbnding mereka y tak punya dosa lg...

tp..ana hmya sempat bermesra dgn mereka2 ini selama sebulan..sbb kena pg BTN kat besut sblm ke mesir..

namun,kasih y terbina antara ana dan anak2 murid,masih lg menebal dlm jiwa..biar pun mereka lupa siapa ana,tp ana tetap ingt tanpa mereka,tiada motivasi y terbina dlm jiwa ana untuk ana bw sbg bekal semangt ke mesir bumi barakah ini...

teringt tika dlm klas...
ana sengaja bw duit blanja bnyk ckt..
sbb..teringt wktu dulu..
ana pun anak org susah..
tp alhmdulillh...allah itu maha pengasih kan shbt2?:)

rindu tak terkira pd anak2 ku di sekolah tu...
wpun kita seorg guru pd mereka..tp tak terbatas untuk kita tunjuk kasih syg kita pd mereka..
ana makan semeja dgn mereka..
suap mereka..
bkn nak memuji diri..tp sbg iktibar pd semua y mmbaca..
bila dah kita sbg guru..mereka itu ANAK2 murid kita..anak2 kita..

untuk anak2 ustzh...
seandainya kamu salah seorg anak murid ustazah SALINA...
ustzh amat rindu pd kamu semua...jd lah insan berguna krn kamu penyambung generasi islam masa hadapan...

anak2 ustzh syg...
jadikan pengalaman hidup kisah pahit manis kamu sbg semangat juang dlm diri kamu..
doa ustzh sentiasa untu kalian...
jgn jadikan kepayahan hdup kamu sbg batu pghalang dlm mggapai kejayaan dunia akhirat..
malah jadikan ia sbg batu loncatan untuk mncapai redha tuhan...


kisah di atas adalah pengalaman semasa ana mengajar di sek.keb.jalan kebun klang..

dan untuk bekas2 anak murid ustzh @teacher...y lain..

sek men LA SALLE klang
sek keb jalan kebun klang
sek agama rendah presint9,putrajaya,
sek tadika presint 9,putrajaya(kanak2 riang y best:))

3 comments:

Allah tuhanku islam agamaku said...

KPD y sudi membaca, ana harapjuga kalian sudi ambil iktibar hanya semata kerana bg mmbantu mereka y lbh memerlukan lbh2 lg kasih syg kita dlm memiliki redha tuhan..

tidak akan berkurang kasih syg kita seandainya kita bahagi2 kan kasih syg ini malah akan semakin bertambah di alam tuhan ini..

nash.nafisa said...

Semoga Allah merahmati awak...

Collection said...

May Allah blessing Us Hadith Sahih al bukhari en fran├žais